Zadzwoń:

  • 22 628 97 72
  • 519 141 662
  • Pn. - Pt. 09:00 -17:00
Loading...
Koszyk: (0)

Nie masz produktów w koszyku.

Jak samodzielnie pobudować drewniany garaż?

Instrukcja montażu garażu drewnianego - kompendium wiedzy. Przeczytaj o wszystkich niezbędnych zagadnieniach związanych z budowaniem wiat drewnianych. Kiedy konieczne jest uzyskanie pozwolenia na budowę? Jak przeprowadzić przygotowanie podłoża? Opis procesu instalacji lekkiej wiaty samochodowej typu Brema.

 

Kiedy możemy budować bez pozwolenie na budowę?

Drewniana wiata samochodowa dwustanowiskowa Nevada Drewniana wiata samochodowa dwustanowiskowa Nevada

Budowa wiaty nie wymaga pozwolenia na budowę, jeśli powierzchnia jej zabudowy (mierzonej w obrysie ścian zewnętrznych u podstawy kotwienia słupów nośnych) nie jest większa niż:

-25 m2 (w ogrodach w granicach miast, ponadto nie może ich być więcej niż dwie na każde 500 m2 działki); -35 m2 (w ogrodach poza granicami miast – w rodzinnych ogrodach działkowych).

Należy jednak zgodnie jednak z art. 30 ust. 1 pkt.1 Prawo budowlane, zgłosić zamiar budowy wiaty  w starostwie powiatowym lub urzędzie miasta na prawach powiatu. Najlepiej jest zgłosić konstrukcję jako „Wiata - altana ogrodowa”,  gdyż  użycie w zgłoszeniu słowa "garaż" zwykle skutkuje koniecznością przejścia pełnej procedury uzyskiwania zezwolenia na budowę. Takie zgłoszenie odbywa się przy pomocy formularza, który można pobrać zwykle ze strony internetowej starostwa powiatowego. Po 30 dniach, przy braku sprzeciwu urzędnika wyrażonego na piśmie, uzyskujemy tzw. milczącą zgodę i możemy przystąpić do budowy.

Więcej informacji na temat warunków które zmuszają nas do uzyskiwania pozwolenia na budowę znajdą Państwo w artykule:

Pozwolenie na budowę - kiedy trzeba? Krok po kroku jak uzyskać

 

Przygotowanie terenu pod budowę.

Grunt pod budowę wiaty powinien być utwardzony oraz wypoziomowany.  Do niwelacji gruntu najlepiej użyć poziomicy.

Istnieją sytuacje gdy nie da się wypoziomować powierzchni i wiata musi zostać zbudowana zgodnie ze spadkiem gruntu. Wówczas najlepiej jest zakupić dłuższe słupy do garażu tak, by móc dostosować długość słupów do nachylenia terenu.

 

Montaż

W kolejnych krokach pokażemy jak zamontować carport na przykładzie naszego najpopularniejszego modelu wiaty – Brema. Nasze konstrukcje zaprojektowane są tak, aby nawet osoba niedoświadczona, nie miała kłopotów z ich montażem.

 ZOBACZ WIATĘ CARPORT DREWNIANY BREMA

Carport drewniany garaż na 1 auto Carport drewniany garaż na 1 auto

Każdy zestaw do budowy wiaty zawiera komplet okuć i wkrętów niezbędnych do instalacji. Jednakże ze względu na zróżnicowane lokalizacje oraz preferencje sposobu kotwienia, nie dołączamy do zestawu kotew. Różne rodzaje kotew oferujemy w naszym sklepie www.jagram.com.pl :

 

Wyznaczanie punktów kotwienia

Rysunek - wyznaczanie punktów kotwienia słupów konstrukcji Sposób wyznaczenia punktów kotwienia słupów konstrukcji

Punkty przymocowania słupów do podłoża, wyznaczamy taśmą mierniczą, mierząc zarówno długość odcinków boków garażu między słupami, jak i przekątne. Poniższy rysunek przedstawia  ten sposób wyznaczania punktów zakotwienia. Tutaj odległość jest liczona od krawędzi słupa.

Wbijanie podstaw słupów / szpiców - kotew /

Wbijanie szpica metalowego w ziemię Wbijanie szpica metalowego w ziemię

Drewniany słupek w metalowym szpicu Drewniany słupek w metalowym szpicu

Szpice powinny być wbijane tak, żeby dziurki na wkręty znajdowały się prostopadle do linii ścianki. Co kilka uderzeń należy sprawdzać poziomicą czy szpic wbijany jest pionowo. Szpic powinien wystawać z ziemi na 15 cm. Dzięki temu słupek znajdować się będzie powyżej poziomu gruntu, co uchroni go przed butwieniem.

Budowa konstrukcji

Umieszczanie kątownika w słupku Umieszczanie kątownika w słupku

Gdy mamy wbite wszystkie kotwy, łączymy ze sobą słupy oraz łukowe krokwie.

W zamkach słupków umieszczamy specjalne kątowniki (stalowe łączniki wzmacniające), które przymocowujemy śrubami zamkowymi, tak jak na rysunku poniżej. Wystająca część łącznika posłuży jako uchwyt do zamocowania krokwi łukowych w kolejnym kroku.

Umieszczanie krokwi na słupach Umieszczanie krokwi na słupach

Następnie umieszczamy łuki na słupach i montujemy śrubami według załączonego poniżej rysunku.

Umieszczanie sekcji wiaty słupach Umieszczanie sekcji wiaty słupach

W ten sposób powstały 3 sekcje, które następnie musimy przymocować do metalowych szpiców . Słupki należy włożyć w szpice i przykręć wkrętami z przeciwległych stron, sprawdzając przy tym pion. Wszystkie sekcje powinny być przymocowane równolegle i na tym samym poziomie. Do umocowania słupków w szpicu należy użyć 4 wkrętów fi 10 x 50 mm. Wkręty należy wkręcić po 2 z każdej strony.

Łączenie ze sobą części rajterów Łączenie ze sobą części rajterów

Raitery (czyli wzdłużne elementy łączące krokwie) są w zestawie w dwóch częściach. Należy połączyć części raiterów ze sobą według rysunku.

Umocowanie rajterów na łukach Umocowanie rajterów na łukach

W raiterach są  po 3 nacięcia, tzw. zamki , które służą do umocowania ich na krokwiach łukowych.

Mocowanie rajterów na konstrukcji Mocowanie rajterów na konstrukcji

Wszystkie 7 raiterów należy zamocować w równiej od siebie odległości.

Umieszczenie ozdobnych zastrzałów Umieszczenie ozdobnych zastrzałów

Kolejnym krokiem jest umieszczenie łukowych zastrzałów, które mają funkcję zarówno usztywniającą konstrukcję jak i ozdobną.

Mocowanie łuków maskujących wiaty Mocowanie łuków maskujących wiaty

Po zamontowaniu raiterów, z przodu oraz z tyłu konstrukcji umieszczamy tzw.fascje, czyli łuki maskujące.

Montaż pokrycia wiaty

Nakładanie płyt PCV na wiatę Nakładanie płyt PCV na wiatę

Konstrukcja drewniana jest już przygotowana na położenie pokrycia z płyt PCV.

Garaże można pokrywać zarówno płytą PCV jak również poliwęglanem komorowym. Poliwęglan jest wytrzymalszym ale również dużo droższym rozwiązaniem.

Poniżej przedstawiamy montaż przy użyciu płyt PCV. Płyty kładzie się na konstrukcji w sposób przedstawiony na rysunku poniżej. Płyty muszą wystawiać z boków minimum 7 cm poza konstrukcję (umożliwi to ewent. w przyszłości montaż rynien). Płyty muszą nachodzić na siebie, co pokazane jest na kolejnym rysunku. Po ułożeniu płyt przytwierdzamy je specjalnymi wkrętami z podkłądką EPDM, tzw "farmerami". W zestawie są 33 sztuki wkrętów na każde 2 płyty PCV, które powinny być rozłożone na raiterach w konfiguracji 6 sztuk, następnie 3, później znów 6 itd.

 

Ułożenie płyt PCV na wiacie drewnianej Ułożenie płyt PCV na wiacie drewnianej

Należy zwrócić uwagę aby płyty układać z odpowiednim zakładem jedna na drugą , co uniemożliwi w przyszłości przeciekanie

Garaż, carport Brema z pokryciem PCV Garaż, carport Brema z pokryciem PCV

I to już koniec. Wiata gotowa. Mamy nadzieję, że ten artykuł pomógł Państwu w samodzielnej budowie lekkiego i estetycznego zadaszenia na samochód.

Dodaj komentarz